
BÄSTA PRAXIS – BILDER
Säljarguide
Ca. 10 minuters läsning
DO'S OCH DON'TS
När du laddar upp dina produkter till webbplatsen är det viktigt att presentera dem på bästa möjliga sätt. Högkvalitativa och tydliga bilder hjälper kunden att förstå exakt vad de köper—det skapar förtroende och ökar chansen till köp.
Men du säljer inte bara en produkt—du säljer upplevelsen den ger. Oavsett om det handlar om ett stiligt tillskott till garderoben eller en vacker inredningsdetalj, hjälper inspirerande kontextbilder (som livsstilsbilder eller stylade miljöer) kunden att föreställa sig hur produkten passar in i deras liv. Den här känslomässiga kopplingen kan öka intresset och leda till fler köp.
Tips: Använd skarpa, välbelysta bilder och inkludera både rena produktbilder och inspirerande miljöbilder i verkliga sammanhang för att lyfta dina listningar och omvandla besökare till köpare.

DO'S
• Använd en neutral bakgrund på den första bilden
• Produkten ska vara nära och i fokus
• Säkerställ att storleken på produkten framgår korrekt (mått)
• Använd högkvalitativa bilder
• Lägg till kontextbilder som visar produkten i användning
• Lägg till detaljbilder som visar material eller andra viktiga detaljer
• Tänk på ljussättningen

DON'TS
• Färgad bakgrund
• Produkten är liten och inte centrerad
• Produkten är avklippt på grund av felaktiga filmått
• Suddiga och lågupplösta bilder
• Inga kontextbilder
• Endast en bild
• Mörk och dålig belysning

SNABB GUIDE
Lägg till minst 3 bilder för bästa resultat, i följande ordning:
1. Produktbild med neutral bakgrund
2. Kontextbild i en inspirerande miljö
3. Detaljbild som visar material och produktens detaljer
EXEMPEL
-
1. Produktbild
-
2. Kontextbilder
-
Till ex. när produkten används i olika situationer
-
3. Detaljbilder
-
Till ex. närbild på material
-
Till ex. mått